Obtinerea autorizatiei de construire - introducere in etapa finala catre constructia casei tale - Hauze - Proiecte case, arhitectura, structura si instalatii

Obtinerea autorizatiei de construire – introducere in etapa finala catre constructia casei tale

aprobarea autorizarii de construire

Momentul in care vei incepe sa vezi cum se ridica noua ta casa este foarte aproape. Ai facut toate planurile, ai ales locatia ideala, ai socotit foarte bine costurile pentru constructie, iar arhitectul ti-a prezentat un proiect pe care l-ai ales din toata inima. Totul e conform visurilor tale. Mai trebuie doar sa chemi echipa de constructori aleasa si sa treci la partea practica. 

Inainte sa ajugi la asta, insa, mai ai un pas de facut pana la prima sapatura pentru fundatie pe terenul tau: obtinerea autorizatiei de construire. Chiar daca, din cauza birocratiei, acest lucru poate suna destul de neplacut, este un pas necesar pentru a respecta legea in domeniul constructiilor si evitarea problemele ulterioare, ori chiar amenzile. 

Prin urmare, ti-am pregatit un mic ghid de indrumare, in care vei afla cateva notiuni despre pasii pe care trebuie sa-i parcurgi si ce acte trebuie sa ai pentru a obtine si acest ultim document inainte ca proiectul casei tale sa inceapa sa prinda viata.

De ce este nevoie de obtinerea unei autorizatii de constructii si care este temeiul legal?

Te-ai putea intreba de ce mai ai nevoie de inca o multime de avize daca deja ai un plan de constructie al casei tale de la arhitect si de ce nu te poti apuca imediat de treaba. Nu ar trebui sa te grabesti, insa, deoarece ai putea sa te lovesti mai tarziu de unele probleme si de sanctiuni destul de mari. 

De ce ai nevoie, totusi, de o autorizatie de construire pentru a incepe sa-ti realizezi proiectul casei cu parter sau cu etaj? Raspunsul este unul destul de simplu: pentru a exista o ordine in locul haosului potential ce ar aparea daca fiecare ar construi dupa cum ar vrea, fara sa respecte nicio regula. Daca acest lucru s-ar intampla, in scurt timp, teritoriul tarii ar deveni un amestec de diverse constructii amplasate intr-o dezordine absoluta. 

De aceea, Legea 51 din 1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, cu modificarile si actualizarile ulterioare, prevede chiar din primul articol ca inceperea lucrarilor de constructie este permisa doar dupa ce se emite o autorizatie in acest sens la cererea proprietarului terenului pe care este proiectata casa sau alt tip de imobil. Nu uita, de asemenea, ca terenul pe care construiesti trebuie sa fie, in prealabil, identificabil prin numar cadastral, adica intabularea sa fie deja facuta.

Etapele si documentele necesare pentru emiterea autorizatiei de constructie a viitoarei tale case

Orice autorizatie de construire, fie ca este vorba de o casa, fie ca este vorba de un imobil cu alta destinatie decat locuitul, se elibereaza de catre primaria localitatii pe raza careia se afla terenul. 

Pentru a retine mai usor etapele procesului de obtinere a acestui act, l-am impartit in cativa pasi esentiali care trebuie indepliniti intocmai, dupa cum urmeaza:

  1. A) Certificatul de Urbanism – sau pe scurt, in jargonul specialistilor, C.U. Acest act este, de fapt, un fel de harta sau ghid pe care primaria localitatii unde va fi amplasat imobilul ti-l elibereaza si care contine toate actele si avizele necesare pe care trebuie sa le obtii in prealabil, inainte de a ti se aproba si elibera autorizarea finala de constructie. 

C.U. poate fi solicitat de tine, in calitate de proprietar, sau de firma de constructii pe care ai angajat-o sa ridice casa. In cuprinsul acestui act se pot gasi detalii importanta privind pozitionarea casei pe teren, dimensiunile acesteia, coeficientii de ocupare a terenului, precum si alte amanunte impuse de autoritatea locala si care trebuie respectate de constructori. 

De asemenea, in CU vei gasi si o lista curpinzatoare a avizelor si acordurilor pe care trebuie sa le obtii de la diverse alte autoritati sau companii, cum ar fi cele privind mediul sau bransamentele la utilitati si comunicatii. 

  1. B) Documentatia tehnica pentru autorizatia de construire – sau, prescurtat, D.T.A.C., este, de fapt, piesa centrala a dosarului pe care trebuie sa-l intocmesti. Este vorba de proiectul intocmit de firma de arhitectura impreuna cu cele elaborate de inginerii cu atributii in rezistenta cladirii si in domeniul instalatiilor sale. Aici sunt detaliate toate amanuntele constructive ale casei tale, partea scrisa, schitele si cotele aferente. 

D.T.A.C. se inainteaza spre aprobare Inspectiei de Stat in Constructii in doua exemplare originale, iar, in final, un exemplar va ramane la aceasta institutie, pe cand celalalt iti va fi returnat cu viza pe fiecare foaie spre a nu putea fi schimbat.   

  1. C) Plata taxelor pentru obtinerea autorizatiei de construire este pasul final si cuantumul sumelor ce le vei achita sunt stabilite prin Codul Fiscal si depinde de suprafata construita, precum si de locatia acesteia – mediul urban sau mediul rural. Evident ca, in cel din urma caz, costul acestei autorizatii va fi mult mai mic. 

In final, trebuie sa mai retii ca autorizarea de construire are un termen clar precizat de emitere de 30 de zile de la data depunerii documentației complete, iar valabilitatea acesteia este stabilita de autoritatea emitenta si nu poate fi mai mare de 24 de luni de la data emiterii. 

Sursa foto: shutterstock.com

Share

Contacteaza-ne

Prin prisma pandemiei Sars-Cov2, intalnirile vor avea loc doar cu programare telefonica, intr-o locatie in care se respecta masurile de protectie impotriva raspandirii virusului, situata la Piata Ion Mihalache, Bucuresti.

Aboneaza-te la newsletter si vei primi ultimele articole si proiecte pe mail. Beneficiaza de consultanta si intocmirea dosarului pentru Certificatul de Urbanism, GRATUIT

Compare listings

Compare